onsdag, maj 13, 2009

Biblioteksdöden något jag själv hittat på?

Har funderat ett tag på - vem fan går till bibioteket idag!? Inte jag i alla fall. Förstår att studenter använder sig av biblioteken för att komma åt kursliteratur samt som en bra plats att studera på. (Lugnt å skönt kanske, inget som stör, mer gjort än hemma) En och annan kuf kanske som går och lyssnar på samma skiva varje dag istället för att köpa hem den eller utflyttade norrlänningar som fortfarande vill hålla i Norrbotenskuriren eller Sundsvalls Tidning i handen istället för att läsa på internet.
Själv har jag länge och idiotiskt tyckt att vill jag läsa en speciell bok så köper jag den eller behöver jag specifik information så söker jag på nätet. Biblioteket har inte varit ett alternativ för mig på jättelänge. Dömt ut bibblan totalt!
Så då igår hände det. Var med min kollega Jonas som skulle lämna tillbaka en ljudbok på biblioteket här i Hallunda. (Ligger i samma huskropp som jobbet) Döm om min förvåning när det var nyrenoverat och fullt med folk i rörelse. Svinbra utbud på skivor, film, inte bara mossiga böcker utan en massa coolt.

Hittade biografin Bit Of A Blur av Alex James som var basist i Blur, en bok som jag länge velat läsa.
Del av baksidestexten på boken:
Som den näst fullaste medlemmen i världens fullaste band var livet alltid kaotiskt.....
Blev ett lån direkt. Älskar musikbiografier.
Läs vad dom skriver om boken på bloggen Bokhora

Tänkte snabbt att jag e ju inte den som inte kan ändra mig. Hit skall jag gå ofta. Nu har ju det dessutom öppnat ett bibliotek i tunnelbanan vid Östermalms station.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2876137.svd
Riktigt coolt och vaket.
Bibblan är lånt ifrån död! Länge leve bibblan!

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger sugplopp said...

Å gissa vem som levererade en kassa till Sture Bibliotek? Just det. Your's truly!

7:13 em  
Blogger Trail.st said...

Sen är biblioteket en guldgruva att låna barnböcker, vafan det går ju åt hur många som helst, vi lånar hem 30 åt gången :-)
Och ungarna är nöjda. (i en stund ivf, tills dom sett att det finns en Nicke Nyfiken som vi inte råkar ha hemma just då!)

11:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home