torsdag, oktober 13, 2005

Lars Bygdén - Jag älskar dig, du är bättre än någonsin!!!!!



















Lars Bygdén: Trading Happiness For Songs

Ja vad skall man säga? Detta är en helt fantastisk platta! Kanske är det lite svårt för mig att uttala mig om det Lars Bygdén gör. Jag är nog lite för partisk. Sen den dagen vi blev vänner efter att ha rest tillsammans till Storsjöyran i Östersund i Lars gamla ruttna Ford, (samma Ford som Peter Svensson (Cardigans) senare rev sönder sina svindyra byxor i när vi tre skulle till Sytemet(Byxorna var köpta i Japan när dom var där på turné))har jag svalt allt Lars har gjort med hull och hår. Jag har sen den dagen alltid hävdat att Lars är bäst, snyggast, snällast, bäst på Ridge Racer (fan va många race med GNADEN det blivit långt i på nätterna), gör den bästa musiken i landet och även i bland är fullast. Så partisk var ordet, men jag skall göra ett försök.

Jag längtar till att hösten skall få ett ordentligt grepp om Sverige snart så att man får anledning att känna sig lite nere och det är ok att vara lite självömkande. Då kommer Trading Happiness For Songs vara mitt givna soundtrack. Känns så skönt att det är tillåtet med så stora känslor, både lycka och sorg.
Låtarna då? Jag vill påstå att det är en skiva utan en dålig låt. Om jag måste lyfta fram någon av dessa måste det vara For The Old Folks som i alla fall jag tycker är den starkaste låt Lars någonsin spelat in. For The Old Folks förgylls även av fantastiskt piano spel av Martin Hederos (Soundtrack Of Our Lives) och lyfter låten till något helt extra.
En annan låt som jag tycker är rolig att nämna är Dream On. Denna version av låten är den tredje eller fjärde jag hört. Har hört en demo av den med Lars band The Thousand Dollar Playboys, på EP´n This Road samt bland annat akustiskt spelad över telefon och hårt rockandes live. Det är roligt att få följa utvecklingen av en låt på detta vis och jag kan bara säga att denna version av låten som hamnat på plattan är den överlägset bästa.
I övrigt tycker jag att det är så skönt att Lars röst få stå i fokus, ligger långt fram i mixen på hela plattan. Fantastiskt!
Omslaget är en annan delikatess, gjort av en annan fin kille, Jens Höglin. Det är så vackert och rätt. Fångar plattans atmosfär på ett jättefint sätt.

Skrev jag partisk tidigare? Ja, det är jag! Men va fan, detta är så bra! KÖP, STJÄL, SNO eller gör vad som faller er in, detta MÅSTE ni bara höra!!!!

Vet just nu inte riktigt vad jag skall ta mig till, plockade precis upp plattan här på jobbet ur min väska, öppnade fodralet och till min olycka märkte jag att skivan ligger kvar i CD spelaren hemma. Tror jag måste sjukskriva mig. Blindtarmen, Ryggskott, blivit blind, ja något måste jag nog hitta på, vill hem och lyssna igen.
/Fisso

2 Comments:

Blogger Jo. said...

Fittolino, man kan göra så att inte dessa spams kan komma åt dig, fast hur vet jag inte. Ska träffa min super-it-bästa Hanna ikväll, så då ska jag lära mig. Berättar för dig imorn.

2:01 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tackar för denna ohämmade hyllning. Puss o Kram Lars

2:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home